KUND: Energimyndigheten

Målet:
Netto noll emission.
Metoden:
100 procent inspiration.

utmaningen:
Det går bra nu,
men få vet om det

Industrin står för en tredjedel (!) av de svenska utsläppen. Om Sverige ska nå målet om noll nettoutsläpp 2045 måste den svenska industrin helt enkelt minska sina utsläpp.

Rejält.

För att uppmuntra det har Energimyndigheten fått i uppdrag av regeringen att leda Industriklivet. Det är ett initiativ som ger stöd till innovativa satsningar som driver på klimatomställningen. Varje år delas flera hundra miljoner ut till forskare och företag. Problemet är att alltför få känner till vad satsningen har lett till.

strategin: Let's entertain you!

Det finns mycket intressant fakta och goda resultat från Industriklivet. Om vi kan visualisera datan på ett lättillgängligt och pedagogiskt sätt, och visa att pengarna gör nytta, borde vi inte då få större genomslag och öka kunskapen?

lösningen: En sajt med torra fakta som man vill ta del av

Vi skapade industriklivet.se. Det är en så kallad scrollytell där mottagaren kan ta till sig fakta på ett interaktivt, lekfullt och inspirerande sätt. Datan gjordes levande och genom information i sociala medier mot intressenter, journalister och en intresserad allmänhet vill vi dra besökare dit. Vilket lyckades.

reformen: 600 nya miljoner till fortsatt klimatarbete

Med sajten fick Energimyndigheten ett nytt sätt att presentera komplexa data. Strax efter publiceringen meddelade klimatministern att Industriklivet får 600 miljoner kronor extra. Per år.